środa, 2 grudnia 2015

Szybka pizza z topinamburem (2 wersje)

wersja z sosem pomidorowym i jarmużem

wersja z pesto i samym topinamburem

Zdjęcie słabe, ale pizza przepyszna! Nie wymaga wiele pracy ani składników. Posiłkowałam się gotowym pesto, które kupiłam w promocyjnej cenie w Rossmannie (pesto ze świeżą bazylią z serii EnerBio). Z tak podanego topinambura byłam baaardzo zadowolona. Nie tylko ja - najchętniej pizzę zjadła Najstarsza Córeczka i prosiła o dokładkę :) Zrobiliśmy jeszcze wersję z dodatkiem jarmużu. Mnie obie smakuję, ale chyba bardziej skłaniam się do wersji nr 2.

Dość dawno temu natrafiłam w internecie na informację dotyczącą wykonania razowego chleba tostowego - by się udał część mąki należało zaparzyć wrzątkiem. Postanowiłam wykorzystać tą technikę (zmodyfikowaną, ponieważ nie posiadam odpowiedniego termometru, a w przepisie na chleb mowa była o konkretnej temperaturze wody) w przygotowaniu razowego ciasta. Do ciasta dodaję wrzątek, odstawiam i po lekkim ostygnięciu zagniatam dodając ewentualnie odrobinę mąki /skrobi kukurydzianej lub wody. Rzeczywiście - ciasto jest wówczas smaczniejsze i lżejsze.

Składniki ciasta (na dużą 1 pizzę):
  • 2 szkl mąki razowej (użyłam świeżo zmielonej z samopszy)
  • 1/2 łyżeczki soli morskiej lub himalajskiej
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia (używam bez fosforanów)
  • 1 łyżka masła sklarowanego
  • gorąca woda
Składniki obłożenia wersja 1:
  • sos: ok. 100g przecieru pomidorowego, 1 łyżka oliwy, 1 łyżka octu balsamicznego, 2-3 łyżki wody (w zależności o gęstości przecieru), przyprawy: zioła prowansalskie, czosnek niedźwiedzi
  • 2 średnie topinambury, wyszorowane
  • 2-3 gałązki jarmużu, umyte i podzielone na kawałki (bez łodyg)

Składniki obłożenia wersja 2:
  • 1 słoiczek pesto bazyliowego
  • 2 średnie topinambury, wyszorowane
Mąkę przesiewam do miski, dodaję sól i proszek do pieczenia, mieszam. Robię wgłębienie, w którym umieszczam posiekane masło sklarowane, wlewam wrzątek bez przerwy mieszając ciasto łyżką. Odstawiam do ostygnięcia. Zagniatam ciasto dodając ewentualnie odrobinę mąki /skrobi kukurydzianej lub wody, tak by uzyskać elastyczne ciasto. Ciasto odkładam na bok i przygotowuję obłożenie.

Topinambury tnę na cienkie plastry za pomocą obieraczki. W wersji pierwszej - mieszam składniki sosu.

Ciasto rozwałkowuję, smaruję pesto /sosem pomidorowym, przykrywam plasterkami topinambura i posypuję jarmużem. Wkładam do piekarnika nagrzanego do 200 stopni na ok. 17 minut.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...