czwartek, 12 lutego 2015

Razowe pączki pieczone. Zdrowsza wersja na Tłusty Czwartek

Zdrowsza, bo nie smażona wersja pączka :) I na dodatek z pełnoziarnistej mąki. I nierafinowanego cukru. Z konfiturą z płatków róży. By ułatwić sobie prace moje "pączki" przygotowałam dzień wcześniej - po uformowania wyrastały przez noc w lodówce. Następnego dnia rano wyjęłam je na ok. 20 minut (w tym czasie rozgrzałam piekarnik), a następnie piekłam. Dzięki temu dzieci zabrały sobie takie słodkości do przedszkola, a Mąż do pracy :)

Składniki (na 12szt.):
  • 3 szkl mąki razowej orkiszowej (używam typu 2000)
  • 1 szkl mleka roślinnego (użyłam ryżowego)
  • 2 jajka z chowu ekologicznego
  • szczypta soli
  • 3 łyżeczki cukru nierafinowanego (użyłam demerara)
  • 25g świeżych drożdży
  • ok. 10 dag miękkiego masła
  • ponadto: konfitura z płatków róży, lukier (ze zmielonego nierafinowanego cukru i soku z cytryny) lub cukier puder
Zaczęłam od przygotowania zaczynu drożdżowego: drożdże wkruszyłam do szklanki, dodałam cukier oraz trochę mleka i mąki. Wymieszałam i odstawiłam na 15-20 minut, by drożdże ruszyły.

Pozostałą mąkę wymieszałam z solą, dodałam rozpuszczone drożdże, jajka oraz mleko. Zagniotłam ciasto, do którego następnie wgniatałam stopniowo miękkie masło. Ciasto odstawiłam na godzinę do wyrośnięcia.

Wyrośnięte ciasto odgazowałam, podzieliłam na 12 części. Każdą część formowałam dłońmi w okrągły placek, na środku którego umieszczałam po 1 łyżeczce konfitury z płatków róży; następnie składałam brzegi do środka i formowałam kulkę. Gotowe pączki odkładałam do wyrośnięcia na blachę wyłożoną papierem do pieczenia.

Wyrośnięte pączki piekłam ok. 17 minut w piekarniku nagrzanym do 180 stopni. Po ostudzeniu polałam lukrem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...