poniedziałek, 21 października 2013

Lekko orientalne razowe pierogi z soczewicą


Chciałam zrobić pierogi tylko z mąki razowej. Dotychczas zwykle mieszałam razową pół na pół z białą, ale od jakiegoś czasu w mojej kuchni nie ma białej mąki, więc postanowiłam podjąć wyzwanie i ulepić pierogi bez jej dodatku. Do ciasta dodałam trochę mąki gryczanej i użyłam gorącej wody. Jako farsz - soczewica w nieco indyjskim wydaniu. Bardzo smaczne połączenie!

Składniki na ciasto (na ok. 32 szt.):
  • 2.5 szkl mąki orkiszowej razowej (użyłam typu 2000)
  • 0.5 szkl mąki gryczanej
  • 1/2 łyżeczki soli
  • 1 szkl wrzącej wody
  • 2 łyżki drobnej kaszki kukurydzianej
Składniki na farsz:
  • 1 cebula, drobno posiekana
  • 1.5 filiżanki czerwonej soczewicy
  • 3 filiżanki wody, gorącej
  • 1 duży ząbek czosnku, zmiażdżony
  • kawałek imbiru, drobno posiekany
  • 2 łyżki oliwy
  • przyprawy: 1/2 łyżeczki kurkumy, 1/2 łyżeczki soli morskiej, 1/2 łyżeczki garam masala, szczypta pieprzu cayenne, kmin rzymski, kolendra
Zaczęłam od przygotowania farszu, by zdążył ostygnąć. Cebulę zeszkliłam na oliwie wraz z imbirem, dodałam przyprawy oraz soczewicę - smażyłam na małym ogniu ok. 7-8 minut, po czym zalałam wrzątkiem. Gotowałam na wolnym ogniu aż soczewica wchłonęła prawie cały płyn (ok. 15-20 minut). Dodałam kaszkę kukurydzianą i czosnek. Odstawiłam, by farsz wystygł.

Aby przygotować ciasto do miski wsypałam 1.5szkl mąki orkiszowej oraz 0.5 szkl mąki gryczanej, stopniowo dodałam szklankę wrzątku, mieszając cały czas łyżką. Powstała mi mniej więcej kulka. Odstawiłam ją i poczekałam aż ostygnie. Następnie stopniowo dodawałam pozostałą 1 szkl mąki orkiszowej i zagniotłam elastyczne ciasto. Odstawiłam je na 20-30 minut.

Ciasto wałkowałam posypując mąką. Pokroiłam na prostokąty /kwadraty (zależy jak mi się rozwałkowało...), na każdym umieściłam po ok. 1 kopiastej łyżeczce farszu i skleiłam.

Pierogi gotowałam w osolonym wrzątku, ok.1 minuty po wypłynięciu, wyłowiłam i dodałam masła (weganie mogą użyć jakiegoś innego tłuszczu :))


2 komentarze:

  1. Doskonałe pierogi, pierwszy raz robiłam z mąki razowej i wyszły świetne! :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...