poniedziałek, 27 stycznia 2014

Orkiszowy placek drożdżowy z oliwkami i ziołami prowansalskimi

Długo nie umiałam sobie przypomnieć jak brzmiała włoska nazwa tego ciasta. Focaccia! Ciasto jak do pizzy, ale bez sosu, za to z dodatkami - u nas w postaci oliwek kalamata, ziół prowansalskich i oliwy. Do tego ziołowa oliwa i surówka. Prosto i pysznie!

Składniki:
  • 2.5 szkl mąki orkiszowej typ 2000 (użyłam mąki P.Hillar)
  • 25g świeżych drożdży
  • 1 łyżeczka miodu (lub innej substancji słodzącej)
  • 1 łyżeczka soli morskiej
  • 4-5 łyżek oliwy
  • ok. 1 szkl wody
  • 10-12 oliwek kalamata, wypestkowanych (lub innych, dowolnych)
  • zioła prowansalskie
  • oliwa do posmarowania ciasta
Ponadto przygotowałam oliwę ziołową - wymieszałam oliwę z ziołami prowansalskimi i solą ziołową (z dodatkiem czarnuszki, kminku i siemienia lnianego, którą przygotowała moja mama).

Z drożdży przygotowałam zaczyn - dodałam do nich miód, trochę wody i rozpuściłam, a następnie dodałam 3-4 łyżeczki mąki. Odstawiłam na ok. 20 minut.

Do pozostałej mąki dodałam sól, a następnie zaczyn i oliwę oraz wodę. Zagniotłam elastyczne ciasto, które odstawiłam w ciepłe miejsce na 2 godziny (wychodziłam akurat z domu i tyle mnie nie było, ale wystarczy mu 1h, by wyrosło).

Następnie jeszcze raz ciasto wyrobiłam. Uformowałam z niego okrągły placek (o grubości ok. 1.5 cm) i ułożyłam na posmarowanej oliwą blasze, którą wcześniej wstawiłam do piekarnika by się nagrzała. W ciasto powkładałam przekrojone na pół oliwki, posypałam ziołami prowansalskimi i posmarowałam oliwą. Tak przygotowane ciasto wstawiłam na 25 minut do nagrzanego do 200 stopni piekarnika.

Po wyjęciu ciasta z piekarnika jeszcze raz posmarowałam je oliwą i podałam z ziołową oliwą oraz surówką.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...